The Future Is...Ours

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra'd: 11)

DemiMu ya Rabbi



Tatkala masih diberi kesempatan, terasakan perjalanan hidup ini masih panjang. Sepanjang perjalanan kehidupan, begitulah sepanjang nafas yang dikerah selagikan udara masih lagi dan tetap setia mengisi ruang atmosfera dengan asbab Allah masih sayang akan diri yang cukup hina lagi dina ini.
Aku, diriku dan bayang-bayang kehidupan. Hampir setahun sudah. Ceritanya kini berbeza daripada yang dahulu. Persekitarannya juga berbeza. Perbezaan yang cukup ketara. Cukup untuk membuatkan 'total lost' pada diri aku yang masih lagi berusaha menginjak-injakkan kaki ke dalam lingkungan persekitaran ini. Sedang aku alpa pada nikmat dunia, aku semakin hanyut dibawa arus duniawi. Kadang aku memikirkan apakah yang sepatutnya dan sebenarnya aku lakukan. Semua yang diriku minta pada Sang Rabb, hampir semuanya telah diremark sebaiknya. Berkat usaha, doa seterusnya tawakal plus bizdnillah dariNya tidak dapat tidak pasti terjadi.Sambung belajar, alhamdulillah. Berkahwin? Subhanallah, alhamdulillah. Bekerja, alhamdulillah. Dan inilah aku apa adanya.

Sedang aku memikirkan 'priority checklist' hampir berjaya dipenuhi, terasa hidup ini semakin mahu ditamatkan segera. Dikhatamkan sekali, jalan ceritanya, latarbelakang keluarganya, pendidikannya, dengan siapa dirinya pernah bertaaruf sepanjang rentetan perjalanannya ke saat ini. Sungguh itu takkan mampu ku lakukan. Hanya DIA yang mampu lakukan kerana DIA permula bagi kisah diriku. Alangan Rasulullah SAW, in shaa Allah, kisah teladannya, keperibadiannya, keunggulan wataknya, latarbelakangnya masih lagi tersisa ke hari ini. Allahurabbi.
Sedih dan sayu memikirkan akan hal dunia zaman kini. Aku hanya mampu mengambil tempat sebagai 'spectator' semata yang kerjanya memerhati cuma, ulasan dan peringatan hanya buat diri sendiri dan insan terdekat yang lain.

0 Insan yg prihatin: