The Future Is...Ours

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra'd: 11)

Kembalikan Pesona Itu


Salam Bermadah untuk semua.
Bila tangan diberikan lagi kekuatan untuk menaip, ibarat mesin jahit yang menjahit lajunya, takkan mampu lagi dinukilkan betapa membuak-buaknya idea yang mencurah-curah kembali, terus segar bersimfoni tanpa ada sedikit pun empati dan simpati.

Ketika itulah aku, menari-narikan tarian sumbang, hasil gerakan tanganku di atas papan kekunci laptop yang tak seberapa moden dan gah. Ia seperti bercerita tanpa perlu mengikat janji setia sidang audiens, yang kadangkala ada datang melawat, singgah meninggalkan tahi lalat, ada juga yang datang singgah ibarat angin lalu, yang sepoi, yang ayu dan bayunya, fuh, terasa nyaman nan indah.

Kerinduan yang semakin menebal membuatkan aku tak boleh memberikan titik noktah dalam dunia 'blogging' ini, walaupun hanya sekadar tiga ke empat tanpa entri baru, namun inilah cara yang tetap utuh dalam perasaan itu, ingin menyampaikan. Kata seseorang, masih terbekas  memori yang terus berkelana di benak sanubari ini. "tulislah daripada hati, in shaa Allah, tertawan pasti".

Kita selamanya tidak akan tahu apa yang bakal terjadi. Ibarat ibu ayam yang mempunyai 9 ekor anak ayam. Bila dewasanya anak-anak tersebut, amaun yang tinggal bukanlah 9 lagi seperti dulu, malah tiga atau empat, mungkin. Seketika mana si ibu ayam alpa, sedetik itulah, anak-anaknya menghilang. Tak setanding kasih ibu di dunia. Berusaha membesarkan anak-anaknya, tanpa mengira betapa sukarnya, susahnya, keadaan yang datang menjenguk di ruang takdirnya. Sungguhpun ia kurang akalnya, namun, ia mampu menjaga walaupun ia tidak sebaik ibu manusia.

Yang hanya satu anaknya, atau mungkin kembar seiras, atau kembar siam. Manusia dilahirkan dengan penuh wadah trilogi kehidupan. Yang setiapnya, akan dirintis perlahan-lahan mengikut corak alunan tumbesarannya. Itulah dia zat yang Maha Kuasa, sang Khaliq. Sungguh, penantian itu sungguhpun perit, pahit, terasa hempedunya, namun khulasahnya, manis ibarat gula dalam kuih semperit. Senyum. Inilah aku. Apa adanya. Sekali lagi, senyum. Tiada apa yang mampu dilakarkan di sini. Tapi hanya senyuman yang kadangkala tak tertampak fiziknya dek dilamar oleh tulisan yang beribu, berjenis tiapnya.

Innamal mukminunal ikhwah. Sesungguhnya, tiap mukmin itu bersaudara. Dengan cara apakah kita bersaudara, sahabat? Dengan cara kita menutur kata-kata sapaan yang lagi indah dan manis sebagai lantunan awal dalam mentaaruf. Sungguh, perkataanlah yang mampu merobek hati. Sungguh, dengan perkataanlah juga, yang mampu menceriakan sang hati. Gunakanlah sebaiknya.

Dengan perkataan, kita mula menuturkan chenta. Chenta yang berbentuk abstrak kemudiannya, lama-kelamaan bertukar menjadi solid, pejal, yang lagi hangat, membahang terasa tatkala ia semakin utuh. Menjadikan sang hati tak keruan. Dan bermulalah, makan tak lalu, tidur tak lena, mandi tak kering, solat ibarat tekukur. Nak tahu perihal chenta? Sungguh banyak. Ada orang kata chenta ibarat ala sundal bolong. Didepan manis, dibelakang bohong. Ada juga kata, chenta ala puntianak.  Entah bila  nikahnya, tup tup, dah dapat anak. 

Tak kurang juga yang mengatakan chenta ala toyol. Ada duit abang disayang, tiada duit, abang ditendang. Sayang pun melayang. Sayugialah kepada tertampan. Inilah dunia. Dunia yang penuh suka, duka, tawa, hiba, gembira. Pastikanlah matlamat hidup apa di dunia. Agar kelak tak merana. Yang pasti ambillah dunia sekadarnya. Letakkanlah dunia itu, di dalam genggamanmu, bukan di hatimu. 



Wa'allahu ta'ala a'alam.






0 Insan yg prihatin: