The Future Is...Ours

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra'd: 11)

Hilang itu.



Perubahan itu boleh berlaku kepada seseorang yang ingin berubah dan sukakan perubahan. Tapi tak semua boleh terima perubahan itu dengan sewajarnya dan sepatutnya. Ia bersifat halus sebab arus perubahan itu sendiri yang seolah-olah tipis dan seakan-akan hilang. Semenjak aku bertaaruf dengan ramai kenalan, terasa hidup ini tak sunyi. Rasa lebih terisi. Tak lah sependiam dulu. Walaupun sekarang hal itu tak lah semakin ketara. Tapi adalah jugak masa.

Meluangkan masa bersama dengan orang kita suka cukup berlainan dengan meluangkan masa bersama orang kita suka secara biasa. Yelah, bukan selalu. Apatah lagi berhadapan. Lebih lagi apabila dah cukup lama tahu apa nama, rupa, wataknya, cuma belum pernah bergaul dengannya lagi.(secara mendalam) Ia cukup kekok untuk ditafsirkan. Sinaran bahagia mesti dan wajib terpancar dan terbit di wajah seseorang itu. Walaupun hakikatnya, dia tak boleh dimiliki lagi sebab dia bakal dipunyai. Indah perasaan itu. Hanya Allah yang tahu, betapa suka dan gembira kita. Melihat dia bergurau senda, senyum ketawa, berkata-kata, cara pergerakannya waktu pertemuan itu. Indah. Seolah-olah kita berada dengan bidadari impian kita.

Yang lebih terindah lagi, matanya juga turut serta tersenyum kepada kita dengan seikhlasnya diikuti dengan senyuman tiga yang cukup, cukup mempersonakan. Oh, cantiknya, ayunya. Allah, maha hebat sungguh ciptaanMu. Tapi lebih cantik orang yang ada agama dan mengamalkannya daripada rupanya yang tiada. Itu baru sikit. Kata orang, nak lihat cara sebenar perwatakannya selepas kita diijab Kabul dengan si dia, adalah lihat cara pergaulannya dengan buah hatinya iaitu orang tuanya. Sikap yang sama pasti akan turut diaplikasikan kepada kita. Gambar anak dengan ibu. Cukup mempersona. Tak jemu memandang. Seolah-olah, terpancar cahaya nur daripada muka-muka mereka. Bukan saja cahaya nur, tapi sifat keibuan yang cukup ketara terpancar di raut wajah.

Betul lah. Kalau nak cari pasangan hidup, bagi lelaki, jangan hanya tahu cari untuk sebagai isteri semata, tapi carilah untuk ibu kepada anak-anak kita. Kepada wanita, nilai lah cara seorang lelaki itu melayan seorang ibunya. Lagi hormat, sopan dia terhadap ibunya, sehormat itulah, dan sesopan itulah dia akan melayan kamu menjadi permaisuri hatinya. Sweet, kan? Lagi, sifat kepimpinan dia. Jangan hanya tahu menilai kata-kata manisnya sahaja. Taatnya dia kepada perintah tuhanNya. Itulah perkara utama yang perlu dinilai.

Mudahan saat itu akan berulang lagi, walaupun ia memerlukan satu tempoh yang lama untuk berulang kembali. Aku cukup bahagia. Tak sangka kan, soal hati ni, sangat mudah berbolak-balik. Mudahan kita ditetapkan hati dalam hal sebegini dan juga hal lain yang berkaitan. Teringat kata-kata seorang sahabat sendiri, 
“Bertuah siapa yang dapat memiliki dia. Perempuan sebegitu jarang muncul pada momen akhir zaman ini.”

Ia ibarat satu dalam setrilion. =)

Jangan tinggalkan orang yang kita sayang kerana orang yang kita suka. 


0 Insan yg prihatin: