The Future Is...Ours

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra'd: 11)

Anak² Yang Baik = solat :)



tadi lepas solat maghrib , ada usrah . Usrah ni dalam halaqah, we discuss about everything yang related dengan life ; for those yang masih tertanya² apa itu usrah . Bestnya tentang usrah, kita exchange ilmu dan kalau ada masalah kita boleh tanya pendapat ahli usrah kita . I started joining usrah since I was in form 4 , yelah , sebelum tu dah kenal usrah cuma tak tahu nak join kat mana , kebetulan bila masuk inSTAR (Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Tun Abd Razak) kami wajib join usrah . awal² masuk , terpilih jadi naqibat , alhamdulillah :) naqibat ni peranan dia untuk lead the usrah and conduct the discussion . kalau nak lebih mantap, setiap ahli usrah kena bercakap and bergilir² lah conduct usrah . topik yang dibincangkan sama je untuk semua usrah cuma berlainan input dan ouput . kat sekolah dulu , topik² diambil daripada silibus subjek Quran Sunnah dan Syariah Islamiah yang budak² sains tulen agama belajar . so kalau tengok, no wonder dalam ramai² naqibat , ustazah pilih budak² sains tulen agama .

okay, tadi kitorang bincang pasal macam mana nak bentuk anak² yang baik akhlaknya ? yelah, satu hari nanti kita akan jadi ibu atau ayah . jadi penting sangat nak bentuk anak² kita agar jadi anak² yang soleh wa solehah . paling penting, put the first : ajaran agama Islam. basic tu kena kukuhkan . even kita bukan dari sekolah agama, cukup dengan menjadi qudwah hasanah untuk anak² . masa belajar kat pondok insaniah(Pasir Tumboh) dulu, penulis pernah mendengar seorang makcik bercerita, anak² dia semuanya berjaya walaupun dia just tukang sapu sekolah. penulis tanya apa rahsianya, dia cakap 'solat'. bila anak² pandai jaga solat,in sha Allah semuanya akan terjaga. jaga solat termasuk lah juga khusyuk :)

ada seorang adik usrah berkongsi idea . 'hantar ke sekolah tahfiz.' ya, idea yang baik. penulis melihat dengan mata sendiri, kecantikan akhlak seorang hafiz kecil. yang dulunya nakal, huhu, memang nakal sangat² masa kecik. then besar ayah dia hantar ke maahad tahfiz sains, balik raya hari tu, subhanaAllah , totally in sha Allah dia akan menjadi anak yang soleh . bila hafal quran, kita kena jaga adab . pernah jadi wakil sekolah dalam hafazan al Quran (MTQ) untuk tiga tahun berturut² . dan beberapa pesanan ustazah yang sampai sekarang tak dilupakan, jaga makanan, ingatan dan solat . jaga makanan means halal haram. kalau boleh, kita penuhkan dada dengan ilmu tentang halal haram. cuba google logo² halal yang diiktiraf dan bahan² kimia yang dimasukkan ke dalam drinks / food . pendek kata, hafal quran tak mudah . I got the experience , memang tak mudah . bila dah hafal kena jaga sampai bila² semampu yang boleh. I need to memorise 16 surah yang boleh dikatakan panjang lah jugak, dan pesan ustazah, sentiasa refresh sebab ulama pernah berkata , hafal quran kalau lupa berdosa (I am trying to walaupun susah). 

anak² hendak lah diajar tentang solat seawal usia 4 tahun lagi. sebab 7 tahun make sure kena tahu, kalau tahu tapi tak amal Nabi saw kata 'pukul'. pentingnya solat . in hadith, solat itu tiang agama . kalau tiang takde, macam mana boleh kukuh . that's why Islam titikberatkan solat . dalam quran Allah berfirman beratus kali tentang solat . Solat itu antara penolong yang terbaik selain sabar . Solat / doa antara cara we interact with our Creator . and through solat, we can learn to dicipline ourselves . Jaga waktu solat dan khusyuk, ini antara disiplin .

that's all . sharing is caring . sebar²kan lah . sebarkan ilmu itu umpama sebarkan bahagia. 
mohon maaf andai input tak banyak.

wallahualam .
syukran :)

#sekadar berkongsi tentang input usrah tadi . thanks for reading.

sumber/info: Nurul Fakhriah


0 Insan yg prihatin: