The Future Is...Ours

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra'd: 11)

Tika ukhuwwah itu...



"Tika mata,
Diuji manisnya senyuman

Terpamit rasa menyubur harapan



Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta



Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta

Pada Dia yang lebih sempuna"

Ukhuwwah, cukup indah, cukup manis untuk diertikan. Sekali berukhuwwah, selamanya terjalin, abadi, hingga ke Syurga.
A010
Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (Al-Hujurat :10)

Sejak mula mengenali apa itu ukhuwwah, diriku sangat2 bertasyakkur kpdNya. Alhamdulillah! =D
Kita ibarat sodium chloride, (NaCl). Air pula, medium pelarutan. Sebaik kita mencampurkan NaCl ke dlm air, ia takkan terus meresap, hilang terus NaCl crytalline form tu. Tapi, ia akan melarut sedikit demi sedikit. Dengan cara apa?
Dengan pelbagai cara. Antaranya;
Speed up rate of stirring,Increase the heat of that medium,Put in some catalyst into it,Put in more water into it.
Analogi ini cukup ringkas jikalau nak dibandingkan dgn anologi lain yg, lebih rumit, yg perlu akan penjelasan yg lebih. Cukuplah sekadar kita campur, gunakan metod yg ada. Siap. Ringkas.

Itulah lumrah kehidupan. Ibarat. 

Garam, memang masin. Manusia, seperti gula. Manis, comel pula bentuknya. Dari segi perkenalan dgn seseorang, mungkin ia mengambil masa utk kita menyesuaikan diri dgnnya.

Air, sebagai pelarut. Ibarat manusia. Masalahnya, kita takkan menjadikan air tu, air masin. Tapi 'air gula'. Manis. 

Kebanyakkan orang suka akan gula dlm masakan atau apa2 saja. Garam? Agak kurang. Tapi selagi kita guna keduanya dgn cara yg terlebih, pasti akan dpt side effect di situ.

Itulah ukhuwwah. Apabila garam dicampur ke dlm air, menjadi air garam. Apabila, gula dicampur ke dlm air garam, jadilah ia 'air gula'.  Tapi perasan tak kita yg, nisbah utk meneutralkan semula garam/gula, adalah sama? =)

Bak kata pepatah, 


'Hom much you give, you'll perceive how much you have given. That's the feedback. You'll got'em, back without anything left behind.Same quantity, without doubts '

Ukhuwwah itu, kadang2 ia bergantung kpd si pemberi. Lebih dia beri, lebih daripada itu ia dapat. Tapi, ia takkan pernah putus.








p/s: Semoga kehidupan di tempat baru kelak, khusus tuk sahabat2 semua, yg bakal melanjutkan pengajian, terus beroleh maghfirah dan rahmat dariNya. Biiznillah. 
=D

0 Insan yg prihatin: