The Future Is...Ours

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra'd: 11)

Ramadhan Ini..


Sejauh langit membiru dihadapan, burung bebas berkicauan, angin yang bertiup lemah gemalai, tiada siapa yang tidak tertawan. Oh, indah sungguh alam anugerah sang Pencipta Ilahi, Allah SWT.

Hidup tidak selalunya tidak seteru. Seringkali kita memikirkan yang,

"Adakah ini jenis kehidupan yg kita inginkan, idamkan?"

 Walhal, kita sendiri yg menghirup udara di ruangan tempat itu. Tercorakkah kehidupan kita, hanya dengan terusan merintih, yang tanpa dipinta, lahir daripada lubuk hati dan goresan minda yang tak pernah kenal erti lelah?

Kadangkala kita sebagai a'bid, seringkali salah dalam mentafsir akan hal, sebab kita sudah terlampau khayal akan setiap inci kesempurnaan oleh yang Maha Esa. Janganlah kita hanya tahu, merengek seperti kebudak-budakan yang hanya tahu bermain-main di sebahagian besar waktu.

Yang hanya tahu meminta, tanpa sedikit ucap syukur, malah takbur yang dilimpahi, yang hanya comel perwatakannya, tanpa tahu apa isi di dalamnya.

Bukankah, kita mahukan kehidupan yang kekal abadi di akhirat? Justeru, kenapa perlu merintih, merengek? Adakah itu masih tidah mencukupi?

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? (Surah Ar-Rahman 55:21)


Bukan itukah permintaan daripada Sang Hati, yg merupakan Raja kepada pemilik jasad, yg akhirnya tetap kembali kepadaNya??


Wahai, sahabatku, bangunlah! Sedarlah kamu daripada tidur nyenyakmu,hadamkan akan hakikat kehidupan yg sebenar, yang telah menjadi ketentuan sejak Azali lagi.

Bangunlah, terus bergerak, mudahan itu dianggap sebagai titik mujahadah kita, walaupun kecil, tapi ia sungguh bermakna. Lebihan, sebagai tambahan kepada  amal kita, bukti perubahan yang dilakukan.

 "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalannya." (Al-Maidah, 5:13)


Cukuplah sekadar Dia dihati. =)



0 Insan yg prihatin: