The Future Is...Ours

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri (Surah Ar-Ra'd: 11)

Edisi pengembaraanku...

Rumah usang...

Apabila aku melewati sebuah rumah usang di jalanan,
Terasa nikmatnya persinggahan itu...bersama angin hembusan,
Yang bertiup megah dari Laut Mediterranian,
Mencari sesuatu barang keperluan,
Bagi melengkapkan edisi pengembaraan...

Kenapa hatiku harus terusik dek kemesraan manusia,
Bukankah itu fitrah daripada Yang Maha Kuasa?
Kerapkali aku bertanya kepada tuannya(aku),
Haruskah aku terasa akan ini semua?
Dan...
Bukankah pula itu merupakan sebuah perencanaan daripada Yang Maha Bijaksana...?
Ya, diriku mengakui.."Sudah semestinya..."

Kini langkah pengembaraanku bakal ku susun lebih kemas lagi,
Ingin sahaja ku tinggalkan hidup duniawi,
Tertambus bersama 1001 kenangan di benak sanubari...
Ah...! Biarkan sahaja intipati itu yang terus meniti,
Kerna aku tidak mahu lagi rugi,
Hidup bersama cinta manusiawi,
Yang kerap saja menggugat rohani dan emosi...
Kerna...
Diriku telah dimiliki...
Oleh Ya Rabb penguasa hakiki...

Biarlah aku 'hanyut' kerna cinta  dengan Rabbku,
Akan ku tempuh badai yang berliku,
Kernaku pasti dan yakin,
Rabbku sentiasa di 'sisiku',
Menemani edisi pengembaraanku,
Sehingga ke hujung hayatku...

Nukilan...
Ibnu Umar aka mohd aidil,
Kala Subuh 16 Jamadilakhir 1432 Hijri bersamaan 20 Mei 2011 Masihi...


0 Insan yg prihatin: